تاریخچه و معرفی مجموعه بازی‌‌ جنون سرعت Need for Speed

مجموعه بازی‌های جنون سرعت Need for Speed

تاریخچه و معرفی مجموعه بازی‌‌ Need for Speed

 

مجموعه بازی‌های جنون سرعت Need for Speed یا به اختصار (NFS) یک بازی ویدئویی در سبک مسابقه‌ای است که کمپانی الکترونیک آرتز (Electronic Arts) وظیفه نشر و استودیو‌های مختلفی از جمله گوست گیمز (Ghost Games) وظیفه ساخت آن را برعهده داشته‌اند. موضوع بازی در مورد مسابقات خیابانی غیرقانونی است و بازیکن باید بتواند در حین مسابقه از دست قانون و پلیس محلی فرار کند. اولین نسخه از این بازی با نام جنون سرعت (The Need for Speed) در سال 1994 منتشر شد. جدیدترین نسخه‌ای هم که تاکنون از این بازی منتشر شده جنون سرعت: حرارت (Need for Speed Heat) نام دارد که در تاریخ 8 نوامبر 2019 (17 آبان 1398) منتشر شده است.

بازی Need for Speed لوگو

سری بازی Need for Speed  تاکنون تحت نظارت و مشارکت استودیوهای سازنده مختلفی از جمله بلک باکس (EA Black Box)، تحت نظر کمپانی الکترونیک آرتز و کرایتریون گیمز (Criterion Games)، سازنده‌ی سری بازی‌های بورن‌اوت (Burnout) قرار داشت. این مجموعه از سمت منتقدین به خوبی ستایش شده و توانسته است بیش از 150 میلیون نسخه فروش داشته باشد. به دلیل این استقبال خوب از سمت مخاطبین، این عنوان منبع الهام برای فیلم سینمایی و اسباب بازی‌های ماشینی قرار گرفت.

در ادامه توضیحات کامل‌تری در مورد سری بازی جنون سرعت ارائه می‌دهیم. برای مشاهده جزئیات بیشتر و خرید بازی‌ نید فور اسپید بر روی لینک‌های آبی‌رنگ نام بازی‌ها کلیک کنید تا به سایت فروشگاه اینترنتی تجریش‌کالا دسترسی پیدا کنید.

تاریخچه بازی‌های Need for Speed

سری بازی‌های Need for Speed اولین بار توسط استودیو Distinctive Software در کانادا ساخته شد. این استودیو در سال 1991 توسط کمپانی الکترونیک آرتز خریداری شد؛ استودیویی که بازی‌های  استانتس (Stunts) و دوئل: تست رانندگی 2  (The Duel: Test Drive II)) توسط آن‌ها ساخته و منتشر شده‌اند. پس از این خریداری، استودیو Distinctive Software تصمیم گرفت نام خود را به EA Canada تغییر دهد. پس از آن بود که در سال 1992 این استودیو تصمیم گرفت ایده ساخت بازی‌ای مانند Need for  Speed  را عملی کند.

بازی Need for Speed 1 نسخه اولین

ساخت بازی‌های Need for Speed تا سال 2002 توسط استودیو EA Canada همچنان ادامه داشت، تا اینکه استودیو دیگری با نام  بلک‌‌باکس گیمز (Black Box Games) روی کار آمد و با بستن قراردادی، وظیفه ساخت و ادامه پروژه را بر عهده گرفت. اولین بازی‌ای که توسط این استودیو ساخته شد جنون سرعت: تعقیب شدید 2 (Need for Speed: Hot Pursuit 2) نام داشت و این همکاری تا سال 2008 ادامه پیدا کرد.

در سال 2009 به دلیل فروش پایین مجموعه، کمپانی الکترونیک آرتز به سمت استودیو Slightly Mad Studios روی آورد و آن‌ها نیز بازی جنون سرعت: تغییر (Need for Speed: Shift) را ساختند. یک سال بعد نیز دیگر استودیو تحت نظر الکترونیک آرتز که کرایتریون گیمز (Criterion Games) نام داشت، بازی جنون سرعت: تعقیب (Need for Speed: Hot Pursuit) را ساخت و منتشر کرد. در سال 2011 استودیو Slightly Mad Studios ادامه بازی Shift را با نام تغییر 2: لگام‌گسیخته (Need for Speed: Shift 2: Unleashed) منتشر کرد و از آن طرف نیز استودیو بلک باکس بازی جنون سرعت: فرار (Need for Speed: The Run) را ساخت.

در مراسم E3 سال 2012، سخنگوی استودیو کرایتریون گیمز، آقای الکس وارد (Alex Ward) اعلام کرد که از این به بعد مجموعه بازی‌های Need for Speed توسط هر استودویی ساخته نخواهد شد. آقای «وارد» واضحاً اعلام نکرد که تمامی بازی‌ها توسط کرایتریون گیمز ساخته می‌شود، ولی به این نکته اشاره کرد که این استودیو نظارت و دخالت کامل بر روی تیم سازنده خواهد داشت.

اواسط سال 2013 بود که استودیو کرایتریون گیمز اعلام کرد می‌خواهد بر روی بازی‌های دیگری به غیر از بازی‌های مسابقه‌ای تمرکز کند و به همین دلیل 80 درصد از کارکنانش (70 نفر) از استودیو خارج شده و به استودیو گوست گیمز (Ghost Games) پیوستند تا ادامه ساخت سری بازی‌های Need for Speed را در آنجا ادامه دهند.

 

معرفی سری بازی  Need for Speed

تاکنون 24 بازی تحت عنوان Need for Speed برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی منتشر شده است.

اولین قسمت از این مجموعه تحت عنوان The Need for Speed در سال 1994 برای کنسول 3DO منتشر شد. در سال 1995 و 1996 بود که بازی به ترتیب برای رایانه‌های شخصی، کنسول پلی استیشن و کنسول سگا منتشر شد. سازندگان در این نسخه سعی کردند با کسب دانش درمورد اتومبیل، نحوه راندن آن در مسابقات، صدای موتور هنگام گاز دادن و هنگام عوض کردن دنده، بازی‌ای واقع‌گرایانه به مخاطب خود ارائه دهند. در بازی اکثر اتومبیل‌‌ها و پیست‌های رانندگی از همان ابتدا در دسترس هستند و بقیه را باید با برنده شدن در مسابقات آزاد ‌کنید.

در سال 1998 سومین نسخه از این بازی با نام «جنون سرعت 3: تحت تعقیب» (Need for Speed III: Hot Pursuit) منتشر شد. ویژگی خاصی که به این نسخه اضافه شده بود، قابلیت انتخاب بین پلیس و راننده فراری بود. این بازی اولین نسخه از این سری بود که به بازیکن اجازه می‌داد تا ماشین‌های اضافه‌ای را از وب‌سایت رسمی بازی دانلود کند.

بازی نید فور اسپید Need for Speed Hot Pursuit gameplay

با انتشار بازی «جنون سرعت: مخاطره بزرگ» (Need for Speed: High Stakes) در سال 1999 ویژگی‌های جدیدی به بازی اضافه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به High Stakes، ویژگی Getaway و Time Trap اشاره کرد. در حالت Getaway شما باید از دست پلیس‌ها فرار کنید و در Time Trap نیز باید حواستان به زمان باشد تا در تله آن به دام نیفتید. High Stakes نیز حالت عادی بازی است. از دیگر ویژگی‌هایی که در این بازی ارائه شد، تعمیر ماشین بعد ار هر مسابقه بود. در حین مسابقه اگر به ماشین خسارتی وارد کنید، در انتها برای شما جدولی ظاهر می‌شود که میزان ضربات وارد شده به خودرو را نشان می‌دهد و شما می‌توانید انتخاب کنید که آیا اتوموبیل را تعمیر کنید یا نه. همچنین برای اولین بار به بازیکن در این بازی اجازه داده می‌شود که خودروی خود را ارتقا دهد.

بازی‌های «جنون سرعت: مسابقات زیرزمینی» 1 و 2 (Need for Speed: Underground) که به ترتیب در سال‌های 2003 و 2004 منتشر شدند، تغییرات زیادی را به میدان آوردند. اولین ویژگی قابل توجه، اضافه شدن بخش داستانی به بازی ست. نسخه اول این بازی با استفاده از تصاویر و ویدئوهای از پیش ساخته شده، داستان بازی را روایت می‌کند. دومین ویژگی، حذف پلیس و رانندگی آزادانه در شهر است؛ به طوری که باید در شهر بچرخید تا مسابقات جدید را پیدا کنید. حتی در همین حین می‌توانید به‌صورت تصادفی با ماشین‌هایی که در مسیر می‌بینید کورس بگذارید.

سومین ویژگی که بسیار بر آن تاکید شده بود، شخصی‌سازی کردن ماشین و تمامی قطعات آن است که از جمله آن‌ها می‌توان به اضافه کردن باله به پشت ماشین، تغییر سقف و یا کاپوت، اضافه کردن نیتروژن به اتوموبیل و حتی تغییر لوازم و نوع ترمز اشاره کرد. بخش داستانی بازی نیز در نسخه دوم بهبود یافته و توسط «بروک برک» (Brooke Burke) و «کلی بروک» (Kelly Brook) که بازیگر و مدل هستند روایت می‌شود.

در بازی «جنون سرعت: تحت تعقیب» (Need for Speed: Most Wanted) که در سال 2005 منتشر شد، تمرکز اصلی بر روی بخش فرار از دست پلیس‌ها ست. ساختار کلی بازی شبیه نسخه قبلی یعنی Need for Speed: Underground است، با این تفاوت که در بخش داستانی برای روایت از ترکیب افکت‌های CGI و لایو اکشن استفاده می‌شود. میزان اختیارات در شخصی‌سازی ماشین نیز کاهش پیدا کرده است. در بازی 15 رقیب وجود دارد که شما می‌بایست با شکست دادن تک تک آن‌ها ماشین‌های جدید، پیست مسابقه جدید و قطعات جدید برای ارتقا ماشین را آزاد ‌کنید. Need for Speed: Most Wanted جزو اولین بازی‌هایی بود که برای ایکس‌باکس 360 منتشر شد.

بازی Need for Speed Most Wanted
بازی Need for Speed Most Wanted

سیزدهمین قسمت از این مجموعه با نام «جنون سرعت: تغییر» (Need for Speed: Shift) در سال 2009 زیر نظر استودیو Slightly Mad Studios منتشر شد. در این نسخه، 60 ماشین و 19 پیست اتوموبیل‌رانی وجود دارد که بعضی از آن‌ها تحت لیسانس رسمی ساخته شده‌اند و بقیه آن‌ها نیز ساختگی هستند. از ویژگی‌های خاص این نسخه، زاویه دید از داخل ماشین است که بسیار واقع‌گرایانه شبیه‌سازی شده است. تمرکز این بازی بیشتر بر روی مسابقات در پیست است؛ به همین دلیل مسابقات خیابانی و غیرقانونی در آن حذف شده‌اند. این نسخه نمرات بهتری را نسبت به 3 نسخه پیشین خود از سمت منتقدین دریافت کرده است. پس از این نسخه، بقیه بازی‌هایی که تحت عنوان Need for Speed ساخته شدند ویژگی جدیدی نداشتند و صرفا همان الگوهای قبلی را بازسازی یا بر روی بخش‌های خاصی بیشتر از سایر نقاط تاکید می‌کردند.


در اینجا می توانید نام، تاریخ انتشار و استودیو سازنده سری بازی‌های Need for Speed را مشاهده کنید.

نسخه‌هایی از بازی نید فور اسپید که در ایران مجوز تولید و انتشار دارند با رنگ آبی مشخص هستند. با کلیک بر‌روی لینک آبی رنگ به صفحه‌ی توضیحات بیشتر و خرید بازی هدایت می‌شوید. 

 

                                                                                                                                                   استودیو سازنده                                           نام بازی 


                  The Need for Speed (1994)                 Electronic Arts Canad

                   Need for Speed II (1997)                   EA Canada/Seattle 

                 NFS III: Hot Pursuit (1998)                EA Canada/Seattle

               NFS: High Stakes (1999)                     EA Canada/Seattle

NFS: Porsche Unleashed (2000)         Eden Games/EA Canada Pocketeers

NFS: Hot Pursuit 2 (2002)                 EA Black Box/Seattle

                     NFS: Underground (2003)                   EA Black Box

                   NFS: Underground 2 (2004)                EA Black Box

                  NFS: Most Wanted (2005)                   EA Black Box

   NFS: Carbon (2006)                            EA Canada/Black Box 

             NFS: ProStreet (2007)                         EA Black Box

           NFS: Undercover (2008)                     EA Vancouver

NFS: Shift (2009)                                 Slightly Mad Studios

    NFS: Nitro (2009)                                Firebrand Games

        NFS: World (2010)                               EA Black Box

     NFS: Hot Pursuit (2010)                    Criterion Games 

NFS: Shift 2: Unleashed (2011)         Slightly Mad Studios

           NFS: The Run (2011)                          EA Black Box

       NFS: Most Wanted  (2012)                Criterion Games

        NFS: Rivals  (2013)                            Ghost Games

 NFS: No Limits  (2015)                     Firemonkeys Studios 

       Need for Speed  (2015)                     Ghost Games

    NFS Payback (2017)                          Ghost Games

  NFS Heat  (2019)                               Ghost Games

 

سیر تحول بازی Need for Speed از سال 1994 تا 2017 

توضیح مختصری از تاریخچه بازی‌های Need for Speed به همراه لیستی از بازی‌های منتشر شده به شما ارائه شد. موفقیت این بازی در عرصه بازی‌های ویدئویی به حدی است که تاکنون بازی‌های مسابقه‌ای انحصاری هر دو کنسول نتوانسته‌اند به میزان محبوبیت آن نزدیک شوند. تا سال 2012 که بازی Most Wanted منتشر شد، نمرات بازی روی مرز 80 از 100 بود؛ اما پس از آن دچار افت‌های فراوانی شد. هرچند که منتقدین نمرات پایینی به بازی می‌دهند، اما نام آن همچنان در میان گیمرها محبوب است و هنوز هم از بازی‌هایی مثل Underground و Most Wanted که در سال‌های 2004 و 2005 منتشر شدند، به عنوان کم‌نقص‌ترین بازی‌های مسابقات ماشین یاد می‌شود.

Logo TK Gold
WeCreativez WhatsApp Support
در صورت نیاز به ثبت سفارش از طریق واتسپ، عنوان کالای موردنظر و تعداد را همراه با نام و نشانی خود ارسال نمایید. 09202124727